Träning som passar i hemmet

Ibland hinner man helt enkelt inte ta sig till gymmet eller ens ut på en promenad, men det är inte en anledning god nog att inte träna. Det finns nämligen mängder med alternativa träningsformer som passar alldeles utmärkt att göra hemma.

Kondition

Så mycket trevligare det är att inte behöva släpa sig till gymmet. Om man har möjlighet kan man investera i en motionscykel att ha hemma, eller kanske ett löpband eller varför inte en crosstrainer? Alla dessa redskap ger möjlighet att träna upp konditionen, och en god kondition förbättrar hela kroppens välmående. Du kommer orka mer, hjärtat blir starkare, du blir piggare och gladare. För att få dessa hälsoeffekter krävs det inte att du tränar flera timmar varje dag, utan om du ägnar ungefär 60 minuter, tre gånger i veckan åt att träna din kondition så kommer det att ge synbara resultat. Både utanpå kroppen och inuti. Om du har ett löpband kan du varva mellan att promenera och springa, träna i intervaller helt enkelt. Intervaller är den mest effektiva träningsformen för att förbättra konditionen.

Pilates

Om du istället vill träna styrka är en pilatesboll perfekt, med den kan du nämligen träna hela kroppen. Du kan använda den till att göra situps genom att ligga på den, du kan använda den till att göra armhävningar, utfallssteg. Det finns mängder av övningar som går att göra med en pilatesboll, och ofta finns det massor med inspiration med när man köper pilatesbollen. Det positiva med en pilatesboll är att den inte tar särskilt mycket plats i hemmet, samtidigt som den gör under för hälsan. Om du kontinuerligt använder pilatesbollen och gör styrkeövningar kommer du att bygga upp din muskulatur och balansera den. Vilket är oerhört bra för leder och skelett. En god muskulatur är alltid bra att ha.

Yoga

En annan träningsform som är lätt att utöva hemma är yoga. Om du har utövat yoga förut kanske du känner till övningar som du vill göra. Om du däremot inte har prövat yoga tidigare finns det massor med skivor, böcker och filmer som kan instruera dig till att göra rätt övningar på rätt sätt. Yoga ger fantastiska effekter på kroppen. Yogan är avstressande och balanserande, du blir smidigare, starkare och det sägs också motverka hjärt- och kärlsjukdomar.

Hopprep

En underskattad träningsform som är oerhört enkelt att nyttja hemma är hopprepet. Genom att hoppa hopprep förbättrar du din kondition och din balansförmåga samtidigt som du har roligt. För att göra träningen rolig och stimulerade kan man beroende på vilken träning man utövar antingen lyssna på musik, ha en bra ljudbok i bakgrunden eller kanske promenera på löpbandet till ett bra tv-program. Möjligheterna är många, du väljer hur du vill utforma din träning.

Länktips! På Hemmagym se finns mängder av övningar för hela kroppen där man inte använder redskap.