Styrketräning när man är 50+

Att börja styrketräna är aldrig för sent och i kombination med konditionsträning kommer du att förbättra ditt välmående och bli en mycket friskare och piggare person. Tveka alltså inte att ta steget mot ett hälsosammare liv genom att börja styrketräna. Det är inte svårt och du kan börja omedelbart.

Genom att träna både kondition och styrka kommer ditt hjärta att bli starkare och mer effektivt, vilket gör att det inte behöver arbeta lika hårt för att förse din kropp med syre. Att träna, främst när man tränar allsidigt, det vill säga både styrka och kondition, stärker skelettet, vilket motverkar all form av försvagning. Genom att träna kommer du också bygga upp muskler, senor, och leder vilket gör att dina knän och andra delar av kroppen stabiliseras och inte belastas lika hårt.

Börja med Styrketräning

Om du inte har styrketränat tidigare rekommenderas att börja träna med den egna kroppen, det vill säga, utan några vikter, det är din egen vikt som ska lyftas. Du kan exempelvis göra situps, armhävningar, rygglyft, benböj med mera. Detta bör helst kombineras med promenader, joggingturer eller andra former av konditionsövningar. I samband med att du börjar träna upp kroppens styrka kan du kontakta ett gym som finns i närheten. Där har de både fria vikter och maskiner som är bra vid fortsatt styrketräning. På de flesta gym finns det också instruktörer som kan visa hur man ska använda dessa, men de kan också lägga upp ett personligt träningsprogram som passar just dig och dina önskemål.

Kosten är viktig

När man tränar är det också viktigt att äta rätt, om man slarvar med kosten kommer inte träningen att ge några resultat. Därför är det viktigt att äta, tänk också på att när du tränar gör du av med mer energi och då behöver kroppen fyllas på ytterligare. Försök att hitta en balans mellan träning och kost, det går nämligen heller inte att äta vad som helst i mängder bara för att man tränar, utan eftersträva en balans.

Att träna gör att din kropp mår bättre, så börja idag, det är aldrig för sent. Länktips! Läs mer om varför det är viktigt att styrketräna när vi blir äldre hos Friskis och Svettis.