Öka förbränningen med Stavgång

Genom att aktivera armarna när du är ute och promenerar ökar du den totala förbränningen och träningens effektivitet. För att enkelt aktivera armarna kan du använda stavar, så kallad stavgång. Men för att lyckas med detta krävs det en viss kunskap om hur du ska använda stavarna.

Köpa stavar

Innan du börjar med stavgång kan det vara bra att hitta ett par som passar dig och dina behov. Det gör du enklast genom att besöka närmsta sportbutik. Där kan de även hjälpa dig med att hitta ett par som passar dig, efter längd, behov och användning.

Så fungerar Stavgång

När du sedan har dina stavar, börja med att fästa handremmarna, de som sitter på stavarna, runt dina handleder. Promenera sedan med stavarna släpades några meter för att sedan få med stavarna i rörelsen. Tänk att hela processen ska bli som en diagonalgång, när höger hand är fram är vänster hand bak. När höger hand är fram är vänster fram, och när vänster hand är fram är höger fot fram. Om du har åkt längdskidor kan du försöka tänka dig tekniken du använder dig av då för att använda ungefär densamma när du är ute och går med dina stavar.

Träffa nya vänner

Ibland kan det vara tråkigt att promenera med stavar helt på egen hand, men på många orter finns det stavgångssällskap att promenera med. Det möts oftast på kvällar och promenerar antingen en sträcka eller en bestämd tid. Om du vill hitta ett sällskap på din ort kan du först och främst söka på Internet, men också ta kontakt med Friluftsfrämjandet. Hittar du inget större organiserat sällskap kan du alltid försöka få med en god vän på en tur, eftersom motion mår alla bra av, och att samtidigt få sig en pratstund kan knappast bli bättre. Länktips! På Stavgang.se kan du läsa mer om stavgång och få tips om utrustning och teknik.