Hur påverkar olika vanor livslängden

Livet är full av underbara saker och upplevelser. Men just hur vi lever påverkar oss betydligt mer än vi tror, och det bästa är att vi själva har möjlighet att påverka och styra vårt liv genom att leva hälsosamt och bra.

Övervikt och Hjärt- och Kärlsjukdomar

Om vi äter kaloririk mat utan att motionera, det vill säga, göra oss av med all energi vi stoppar i oss så kommer vi att gå upp i vikt. Om detta fortsätter kommer det till slut leda till övervikt, vilket aldrig är bra, men fet mat leder dessutom till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Ytterligare faktorer som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar är rökning, sömnbrist, stress och brist på motion. Hjärt- och kärlsjukdomar är de sjukdomar som skördar flest människoliv i onödan, eftersom det är en sjukdom som i många fall går att motverka. Det finns självklart också en genetisk aspekt som kan påverka, men i många fall utlöses de genetiska anlagen på grund av dåliga vanor.

Inte för mycket eller lite

För mycket alkohol är heller inte bra, det sliter oerhört på kroppen. Det är heller inte att bra att äta för stora mängder socker, det är helt enkelt inte bra att äta för mycket av någonting, inte ens av spenat.

Det finns ingen garanti för att vissa levnadsvanor kommer innebära ett längre liv. Men för att öka förutsättningarna till ett långt och friskt liv är det oerhört viktigt att hitta en balans i alla delar. Det handlar om att äta bra mat, inte för fet och kaloririk, men självklart måste man få äta det någon gång också. Om man vill ta ett glas vin någon gång är det heller inte förbjudet, utan det viktiga är att hitta en balans. Det är också viktigt att motionera och röra på sig, men även här handlar det om att hitta en balans. Att träna tio pass i veckan gör inte att du lever längre, utan det handlar om att träna i lagom mängd.

Kort sammanfattat kan vi konstatera att olika vanor påverkar livslängden, men man kan inte säga hur det påverkar, utan bara att det faktiskt påverkar. Av den anledningen är det viktigt att äta bra, träna bra, men också lära sig att ta det lugnt och stressa mindre. Länktips! Hos Folkhälsomyndigheten kan du läsa mer om olika faktorer som påverkar medellivslängden.